PERIKLANAN

PERIKLANAN

 
buzz marketing, guerilla marketing, integrated marketing, integrated marketing communications, marketing, marketing mix, marketing news, niche marketing, sports marketing, word of mouth marketing
PERIKLANAN 

kata-kata lucu tentang iklan musik -  Perkataan Iklan dari bahasa Arab, Khabar yang disiarkan. Bahasa Inggeris Edvertising (advetere) latin, memalingkan fikiran dari sesuatu. Bertujuan untuk mendapat perhatian ,apa juga yang diusahakan untuk memalingkan tumpuan. Periklanan selalu dianaggap suaut bentuk perhubungan, tujuan untuk membantu dengan tidak secara langsung serta dalam jangkamasa panjang. Takrif ini disanggah oleh Cristopher Gilson, Iklan lebih sesuai dilihat sebagai sifat memujuk dan direka untuk bertindak balas dan membantu untuk mencapai objektif pemasaran.Ringkasnya Iklan ialah komunikasi peribadi atau tidak peribadi biasanya dibayar, bersifat memujuk terhadap sesuatu barangan, Idea, saranan oleh penaja yang dikenalpasti dan dilakukan dalam pelbagai media (Maklumat, TV, Wayang, Akbar dll.)

  1.  Komunikasi Bukan Peribadi

            Komunikasi ini bukan secara bersemuka atau secara peribadi dan ia ditujukan kepada kelompok-kelompok manusia (Kanak-kanak, remaja, usahawan). Kelompok mungkin pada Wanita, Lelaki tahan lasak yang suka mengembara dan agrasif. Jelasnya ia tidsak terlalu rapat seperti jualan langsung.



2.  Biasanya Dibayar

Iklan yang muncul di Radio, TV, dibayar kepada media tersebut, Contohnya iklsn Rokok, dengan penyediaan, penerbitan, penyiaran. Harganya berbeza-beza Prime time lebih mahal. Iklan dadah, Keselamatan jalanraya, Penjimatan elektrik tidak berbayar. Tindsakan mereka tidak menerima bayaran  kerana untuk khidmat awam.



3.  Selalunya Bersifat Memujuk

Ia bermaksud untuk mempengaruhi sesaorang mengarahkan fikiran kepada sesuatu keluaran atau idea. Iklan juga berusaha meyakinkan ianya berfaedah. Walaupun begitu ada juga yang bertujuan untuk mengingatkan pengguna kepada sesuatu berangan



4.  Ciir-ciri iklan

Keluaran barangan perkhidmatan dan idea, pengiklanan tidak terbatas pada peningkataan jualan, juga meluas untuk perkhidmatan , contohnya bank pinjaman dll. Servis kereta, hotel dan poslaju. Pengiklanan juga diguna untuk idea politik. Prospekters adalah diantaranya. Agama, Sosial, Ekonomi oleh badan- badan berkanun dan berkepentingan.



5.  Oleh penaja yang dikenalpasti

Disebabkan alasan yang sedia maklum, oleh itu nama mereka ditonjolkan, dikenali oleh orangramai. Bagaimanapun organisasi seperti badan politik, agama dan sebagainya tetapi bukan untuk untung, meterial tetapi untuk kuasa, keadilan sosial dan masyarakat beragama dan bertamadun.



6.  Melalui pelbagai media

Kebanyakan iklan mengimbangi khalayak melalui mediamassa, akbar, radio, Tv, majalah, papan iklan dan sebagainya dan tidak kurang juga melalui surat, helaian atau risalah (pemplet). Saluran lain ialah berbentuk poster, iklan dibadan kenderaan awam dan sebagainya.   



Sejarah Iklan

              Pada masa dahulu contohnya menggunakan cap mohor, lukisan cina menggunakan lambang. Sejarah iklan dibarat bermula dari tahun 1700 lagi. Iklan pertama di Amarika ialah pada tahun 1704 menggunakan lukisan, mengikut peredaran masa di Malaysia pada awal kurun 1900 semasa pedagang asing membawanya untuk menjual barangan, papan yang digantung di bahu, poster. Akbar pertama pada tahun 1945 – Strait Times (15 July 1945).



Jenis-jenis Iklan

1. Mengikut Khalayak Sasaran

              Jika dijeniskan ada 2, Pengguna dan Peniaga

i)  Pengiklanan  Pengguna

    Ia dituju pada persaorangan yang membeli atas sebab peribadi untuk kegunaan sendiri atau isirumah.
    Ditaja oleh pembuat barangan, peruncit, pemborong
    Contoh barangan Bayi, Majalah Timang dan Majalah Keluarga.
    Dituju pada pembeli yang membaca
    Iklan sabun dan rokok di TV 



- 16 -







ii)  Pengiklanan Perniagaan

Ianya  dagang Industri, profesional,Iklan dagang untuk menggalakkan pemborong dan peruncit untuk membeli serta menyimpan balik kepada pengguna contohnya Mesin, barang pembinan dan bahagian barang pasang siap.



2.  Mengikut Kawasan Sasaran

i)  Antarabangsa

              Ditujukan pada pasaran luar negeri atau asing contohnya tempat percutian, pengangkutan dan penerbangan. Bahan komoditi untuk menggalakkan perniagaan, penggunaan barangan pengguna atau Industri luar.



ii) Kebangsaan

              Dituju pada pengguna seluruh negara umpamanya iklan serbuk pencuci guna semula medianya bersifat nasional dan maklumat yang disebarkan ialah kepada rumahtangga dan khalayak.



iii) Daerah

              Meliputi hanya daerah sahaja contohnya kawasan Tengah, Selatan, Utara dan sebagainya.



iv) Tempatan

              Dikenali sebagai iklan peruncit iaitu harga di kawasan peruncit tersebut dengan edaran pemplet, Radio dan sebagainya Barangan/Perkhidmatan



3.  Mengikut Media

i)  Iklan percetakan

Menggunakan Media cetak yang utama, Akbar, Majalah dan risalah



ii)  Pengiklanan Siaran

Terdiri daripada Radio, TV, Wayang gambar & Video memainkan peranan penting



iii) Pengiklanan Pos Langsung

Alat yang digunakan ialah Surat, Kad lipatan, Hamparan, Lapuran tahunan, Risalah dan lain-lain



iv) Pengiklanan Luaran

Terdiri daripada Poster, Iklan persinggahan, Iklan diatas Teksi, di badan Bas dan lain-lain.





Mengikut Fungsi Atau Tujuan

Jenisnya:-

    Barangan atau bukan barangan

Bertujuan menjual barang/perkhidmatan, menjual idea/perkhidmatan. Iklsn syarikat koporat untuk membentuk sikap positif seperti persatuan pengguna, Persatuan Pencinta Alam. Pengiklanan Imej – Tujuan iklan untuk menyanggah tanggapan pengguna pada syarikat, menggalakkan seni & budaya.



    Perniagaan / Bukan Perniagaan

Tujuan untuk membantu jualan barangan untuk membuat untung. Ditaja oleh badan politik dan badan-badan kebajikan. Dicipta untuk mengubah sikap seperti menggunakan gas dengan berhati-hati, membina nama baik Institusi.



    Langsung / Tidak Langsung

Bertujuan untuk mendapat tindakan langsung contonya melalui Pos , Cupon untuk mendsapat tawaran percuma. Melalui pendapat yang positif dalam penggunaan daripada pesaing.



    Permintaan Utama / Terpilih

Tujuan permintaan utama untuk meningkatkan permintaan sesuatu barangan seperti Susu Segar, Air Kelapa Muda, Ulam dan Minyak Kelapa Sawit.











- 17 –






KONSEP KREATIVITI



    Definasi:-



    Rollo May: Satu proses penciptaan sesuautu yang baru.
    E. Poul Torens: Proses mengesan masaalah jurang informasi – mencipta idea atau hipotisis (andaian) hasilnya berdasarkan pelaksanan proses.

-          Design – Implement – Testing / Demonstrate



    Manusia Kreatif



Ciri-ciri:-

    Ego dan mempunyai kemahiran yang tinggi
    Dapat membezakan sesuatu yang terbaik diantara yang baik dengan cepat
    Mereka adalah bebas ( tidak terkongkong ) tidak terikat dengan tiori
    Kurang berminat dengan apa orang lain kata tentang mereka
    Kurang menekankan aspek tindakbalas
    Dapat menghadapi hal-hal abstrak dengan mudah
    Dapat menghargai pengiktirafan yang kecil
    Mereka selalu merasakan mereka penting.



Ron Hoff – Nilai-nilai yang sama bagi manusia kreatif

    Suka menjadi pemerhati kepada suasana manusias
    Gemar mencipta kes untuk mempengaruhi orang lain

Contohnya:- Sesuatu yang tidak terfikir oleh orang lain tetapi untuk kebaikan

    Melihat sesuatu perkara dengan cara ysng berbezadaripada orang lain

Contohnya:- Komposisi, Warna, Penghayatan , Aspek ketuhanan, Keaslian/Semulajadi

    Mahu orng lain melihat apa yang dilakukannya.


Stratigi Kreatif



    Berkaitan dengan cara menjual (keluaran / perkhidmatan dsan idea)
    Rekacipta untuk mencapai sesuatu tujuan – bergantung pada hasil periklanan (kesan)
    Tujuan – Meransang percubaan, mengujudkan kesedaran (khidmad awam), untuk cara hidup yang baik (sihat), mengurangkan kadar jenayah.


Ciri-ciri Stratigi Kreatif



              Mudah : Senang difahami (khususnya pembeli) Stratigi mudah, mesej jelas, kesan positif

              Khusus: Dinyatakan secara terus atau langsung

              Layak diiklankan : Mesej yang hendak diiklankan dan barang bermutu, tidak menyinggung orang lain       

              Selaras dengan apa yang ada pada produk.

              Ketahanan: Tahan lama, stratigi  mampu  untuk bertahan dalam jangkamasa lama (evergreen)

































- 18 -








MENYEDIAKAN IKLAN



    Landasan Naskah Iklan (Lapuran)
    Membentuk Konsep
    Memilih Pendekatan



    Melibatkan penulisan naskah Iklan (Copy Ptatform) rancangan stratigi, kenyataan perancangan, polisi  

        ataupun rangka naskah yang mengandungi:-

    Objektif – Matlamat pengiklanan (matlamat dan jangkaan)
    Khalayak
    KonsepUtama/Manfaat Utama
    Manfaat Sampingan
    Kenyataan Stratigi Kreatif



    Objektif – Matlamat pengiklanan

i)        Membina kesedaran tentang jenama baru

ii)      Mengubah imej sedia ada

iii)     Memelihara personaliti yang ujud

iv)     Meyakinkan pengguna tentang manfaat baru barangan

v)       Pengiklanan barangan dengan cara baru/unik



    Khalayak

Target bagi satu-satu iklan (nyata atau pun kabur) dengan ciri-ciri:-

i) Demografi (Data Pribadi)

Umur, Jantina, Pendapatan, Taraf Pendidikan,Taraf Perkahwinan, Bilangan Anak,

                        Bangsa, Agama, Warna Kulit.

           

                     ii) Psikografi

              Tingkah laku, Tabiat pembeli, sistem nilai bangsa atau masyarakat

           

      iii) Geografi

                Lokasi, Tempat tinggal dan Prospek



    Konsep Utama / Manfaat Utama



Key, Konsumer, Benefit

Unique, Selding, Prepasition (USP)

Satu panduan pada keseluruhan



    Manfaat Sampingan

Merujuk kepada tawaran terkuat barangan tarikan paling bermakna pada barangan. Apabila wujud kekuatan pada barangan ia menojolkan barangan (USP) Perlu juga  dinyataskan ciri-ciri kelebihan lain. Kelebihan barangan harus didedahkan.



    Kenyataan Stratigi Kreatif

Harus dibuat dalam bentuk lapuran bagi meyakinkan khalayak, tektik yang dirancang. Gambaran kepada perkara yang akan dilakukan dan bagaimana mesej boleh dilakukan daripada idea utama secara terus menerus.



    Membentuk Konsep

Berdasarkan kepada sumbangan yang boleh difokuskan untuk keperluan manusia.

Keperluan Psikologi – Makanan, Perlindungan, Keinginan

Psikologikal – Keselamatan, keselesasan, status, kualiti. Boleh juga dikaitkan dengan hubungan barangan dan perasaan.









- 19 -











Tarikan Pengiklanan terpilih



    Selera
    Citarasa
    Minat & Kecenderungan
    Konsep Kesihatan
    Ketakutan
    Humur
    Keselamatan
    Kebersihan
    Daya tarikan jantina
    Pencapaian Sosial
    Cita-cita
    Keselesaan Peribadi
    Kebenaran Sosila
    Belas Kasihan Terhadap orang lain
    Perasaan bersalah
    Kemegahan Pada Diri Sendiri
    Keselesaan Rumahtangga
    Kemegahan dengan adanya Harta
    Keseronokan Berekriasi
    Hiburan
    Peluang Untuk Masalapang Yang lebih
    MengelakTugas Yang Membosankan
    Menambah Pendapatan
    Gaya
    Kemegahan Memiliki Sesuatu
    Sifat Ingin Tahu
    Pembaharuan Orang Lain
    Sopan Santun
    Rehat Dan Tidur
    Penjimatan Penggunaan
    Penjimatan Pembelian
    Kecekapan Dalam Penggunaan
    Boleh Dipercayai Penggunaannya
    Mutu Boleh Dipercayai
    Ketahanan
    Pelbagai Jenis Pilihan
    Mudah
    Sukan Atau Permainan
    Aktiviti Fizikal
    Kerjasama


- 20 -



    Memilih Pendekatan

Jalan cerita bagi satu-satu iklan dilaksanakan. Bergantung pada tujuan kita (pengiklanan)

Contohnya – memujuk, memberitahu, menghibur, melibatkan dua aspek:-

    Nada
    Gaya



Nada Faktual

              Dengan cara rasmi, tidak menakutkan dan lucu. Fakta yang benar tentang produk, suara yang digunakan harus sesuai dengan iklan tersebut. Emosional – dalam keadaan sedih, mengharap, gembira dan seronok



Gaya

              Demontrasi yang dibuat dalam bentuk lakunan (cerita ringkas).

Nada -  berbentuk Logik, Emosional mengujudkan perasaan sedih.

Jenaka – melalui lakunan.

Gaya – Yang boleh menyayat hati.

Faktul – Boleh menggunakan Model, Pelakun, Aahli Politik, Penyanyi dsg.







IKLAN CETAK



              Bermula di Singapura (News Straits Times). Membolehkan masa yang lebih kepada audian (khalayak) merneliti mesejnya. Iklan yang baik akan mampu menarik perhatian khalayak buat masa yang lama. Bahan-bahan adalah terbatas dalam ruang yang terbatas. Impak yang dikehendaki sama dengan media elektronik.



Headlines (Tajuk Utama)

              Dalam saiz yang agak besar berbanding Body Copy



Tajuk Utama diadakan:-

    Menghentikan pembaca dengan tarik perhatian
    Menimbulkan minat terhadap dakwaan iklan. Menggunakan Headline ringkas dan mencukupi menarik minat
    Mempengaruhi pembaca terus membaca naskahnya (keterangan lanjut dan headline)
    Memilih Prospek yang diutamakan oleh pembaca
    Menentukan perkhidmatan / barangan.
    Menawarkan sesuatu yang bermanfaat.











Jenis-jenis Tajuk Utama



    Mempersembahkan Berita

Kerap ditemui  -  Kesannya orang amat berminat pada perkara baru dan dalam hal ini perkara-perkara baru , ciri-ciri dan kegunaannya. Bermula dengan perkataan “Di Sini” dan sebainya.



    Membuat Dakwaan

Memerlukan kenyataan yang  kuat, tegas dan dapat dipercayai



    Yang Memberi Nasihat

Pengiklan sebagai Pakar – Orang yang berkuasa tentang sesuatu berupa nasihat.



    Menimbulkan Tandatanya

Adakalanya pembaca tertanya- tanya lalu ingin tahu perkara selanjutnya, Apakah akan berlaku ?

      Di Mana ? . Jawapan akan diberi pada mukasurat yang berlainan atau hari yang berlainan.



    Memberi Arahan

Menyuruh pembaca melakukan sesuatu perkara (sesuatu yang kuat).



- 21 -



Slogan

              Memiliki kelebihan utama bagi produk tersebut



Tajuk Kecil

              Boleh berada di atas atau di bawah tajuk utama (kickle). Kecil dasri tajuk utama untuk menyampaikan fakta jualan utama dengan cepat. Dikhaskan untuk fakta penting, mudah diingati  seperti yang diperkatakan dalam tajuk utama. Mengukuhkan tema iklan dan body copy.:-

i)                     Harus membayangkan yang ia sedang berbual dengan audian

ii)                   Jangan meleret-leret , terus terang , katakan dengan khusus

iii)                 Elakkan keterlaluan – berkata benar dan katakan dengan menarik

iv)                 Hendaklah bersemangat, mesra dan meninggalkan kesan.



Style Body Copy

    Garisan Lurus
    Berbentuk Cerita
    Dialog
    Gambar
    Gimik (Pendekatan luarbiasa untuk menarik perhatiana)



    Garisan Lurus

Dalam Copy Garis Lurus – menghuraikan secara terus terang, matlamatnya jelas untuk menjual jenama tersebut.



    Berbetuk Cerita

Mengemukakan suatu masaalah dan mengemukakan pula penyelesaian tersubut dengan barangan yang diiklankan.



    Copy Dialog

Menambah kepercayaan pada Copy berbentuk cerita – Watak yang digambarkan diambil dari watak sebenar dan dialog sebenar bukan skrip.             



    Gambar

Menggunakan gambar untuk menjelaskan produk



    Gimik

Menggunakan perkataan jenaka, puisi, kesamaan bunyi dan sebagainya. Membesar-besarkan sesuatu kelucuan atau helah-helah laian. Gimik yang digunakan logik dan boleh dipercayai.



















































- 22 –









KELAS PENGGUNA




Kelas Atasan Tinggi

Ciri-ciri:

              Terdiri daripada orang terkemuka yang kaya sejak turun-temurun (mewarisi kekayaan). Mereka dalam kelas ini hidup mewah, mempunyai kuasa yang besar tetapi menggunakan secara diam-diam.



Kelas Atasan Rendah



Ciri-ciri:

              Dikenali juga dengan panggilan Orang Kaya Baru, Usahawan, Peniaga, Profesional, Berada, walau bagaimanapun belum sampai pada tahap Kelas Atasan Tinggi



Kelas Pertengahan Atas



Ciri-ciri:

              Peniaga kecil yang berjaya, kakitangan kerajaan yang mempunyai pangkat,profesional yang mencapai kejayaan sederhana (di pinggir kota) cita-cita tinggi meningkatkan diri pada kelas atasan.



Kelas Pertengahan Rendah



Ciri-ciri:

              Ahli-ahlinya menjawat jawatan bawah pengurus, memiliki perniagaan sendiri atau berjawatan peringkat bawah dalam kerajaanPauth pada undang-undang berorentasi kepentingan kekeluargaan.



Kelas Bawahan Tinggi



Ciri-ciri:

              Pekerja mahir dan tidak mahir dikenali kelas pekerja (buruh) kurang berusaha maju kehadapan



Kelas Bawahan Rendah



Ciri-ciri:

              Penduduk yang berpendapatan rendah, perasaan putus asa dan kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Kurang mengambil berat tentang pendidikan dan sering berserah pada nasib sahaja.





    Keperluan Psikologi

              Makanan, Minuman, Udara, Rehat dan Seksual.



Keperluan Keselamatan

              Pergantungan bayi pada penjaga, menghindarkan keadaan luarbiasa, ancaman dan jaminan ekonomi.



    Keperluan Sosial

              Persahabatan, Kasih sayang dan semangat kekitaan.



    Keperluan Penghormatan

              Status, martabat diri, kejayaan, penghormatan, penghargaan dll.



    Penghasratan Diri

              Cita-cita yang memuaskan hati.











- 23 -





















KONSEP IKLAN



1.  Nilai yang dimasukkan dalam persembahan iklan yang bertujuan untuk memenuhi keperluan fungsi sosial, psikologi dan ekonomi yang ada kaitannya dengan apa yang ditawarkan.



    Rangka cerita yang sesuai dengan kenyataan stratigi.





Corak Keperluan Sakan



1.  0 hingga 5 tahun (Kanak-kanak Kecil)

    Barangan perdagangan
    Makanan Bayi
    Barangan mainan
    Perabut milik kanak-kanak
    Pakaian kanak-kanak



2.  6 hingga 19 tahun (Kanak-kanak sekolah termasuk belasan tahun)

    Pakaian
    Kelengkapan sukan
    Bekalan sekolah (beg sekolah, kasut dan sebagainya)
    Alat solek (jika perempuan)
    Kenderaan sendiri



3.  20 hingga 34 tahun (Dewasa muda)

    Kenderaan seperti kereta
    Perabut
    Rumah
    Pakaian
    Kelengkapan rekriasi (reket sukan dan sebagainya).



4.  35 hingga 49 tahun (Umur pertengahan peringkat muda)

    Rumah yang lebih besar
    Kereta – yang lebih baik (kereta ke dua)
    Kelengkapan rekriasi



5.  50 hingga 64 tahun (Umur pertengahan peringkat tua)

    Pembelian untuk mereka yang baru berkahwin dan juga bayi.



6.  65 atau lebih (Dewasa Tua)

    Rawatan perubatan
    Pelancungan
    Pembelian untuk peringkat umur yang lebih muda

           















- 24 -













KADAR PENGGUNAAN BAGI PENGGUNA SAKAN



Sasaran iklan untuk golongan sakan

              CEKING – Jarang-jarang

              SEDERHANA – Kualiti Sederhana

              SAKAN – Pengguna Mejoriti



5 Status Pengguna



    Inovetor

              Orang bandar yang suka pada benda baru, sangat berani menghadapi risiko, mencuba idea baru.



    Penerima Awal

              Orang yang dirujuk sebagai inovetor, penerima awal dan orang akan terpengaruh.



    Mejoriti Awal

              Berfikir terlebih dahulu sebelum menerima.



    Mejoriti Lewat

              Golongan yang berhati-hati dan menerima selepas orang lain menerima sesuatu.



    Mereka Yang Ketinggalan

              Berpandu pada masa lampau dan syak wasangka terhadap pengeluaran dan menerima agak lambat.



    Faedah Yang Dicari – Ekonomi (harga rendah) berdasar kemampuan, hanya produk bersesuaian dengan kemampuan.



















































- 25 -









IKLAN RADIO



              Demo pengeluaran:-

                                                        Menghuraikan bagaimana pengeluaran digunakan

1.  Kuasa Suara

              Kuasa komersil itu terletak pada suara yang unik.



2.  Bunyi Elektronik

              Mesin bunyi tiruan yang melahirkan bunyi dikait dengan produk.



3.  Wawancara Pelanggan

              Jurucakap akan membincangkan wawancara pelanggan.



4.  Wawancara Palsu Dan Lucu

              Wariasi wawancara pelanggan dengan cara tidak serius, ucapan atau kenyataan berlebih-lebihan.

              Ciri-ciri :- Kenyataan tentang keluaran biasanya satu tipuhelah dan mengikut sukaramai, komersil, mengubahsuai satu-satu sensasi semasa, pertunjukan pelakun hebat.



5.  Demensi ke 6

              Memadatkan masa dan peristiwa dalam masa yang singkat dan melibatkan pendengar dalam projeksi masa depan.



6.  Kuasa Pelawak

              Pelawak terkenal membuat dalam cara sendiri, mengesahkan barangan, orang yang terkenal.



7.  Demografi

              Muzik atau rujukan yang merayu pada golongan atau penduduk tertentu seperti kumpulan umur / yang berminat. Penggubahan spontan tanpa sebarang persiapan terlebih dahulu untuk dialog.



8.  Kertas Fakta

              Jualan perkataan bagi iklan Khidmat Hebahan, iklan . maklumat dibaca akan disampaikan oleh juruhebah dengan secara langsung. Kesan bergantung pada mood DJ.



9.  Skrip Langsung

              Hampir sama dengan Kertas Fakta, Skripnya lebih sempurna dengan bahasa baku tanpa loghat daerah.



10.  Gabungan Langsung Dan Pita Muzik

              Menggunakan Minus One secara terus tanpa rakaman.



11.  Pita Rakaman

              Pita yang sudah siap dirakamkan termasuk suntingan, maklumat dan sebagainya.



































- 26 –







IKLAN RADIO



Elemen Skrip Iklan Radio

Dialog – Katabual berkaitan Produk

Kesan Bunyi – Rakaman bunyi daripada pelbagai sumber untuk mengujudkan suasana

                              didalam iklan.

Dendang (Jinggle) – Muzik daripada lagu Hit

                                 Lagu yang telah diubahsuai senikatanya

                                 Lagu yang direka / dicipta khas

    Voice Over – Wujud diawal, pertengahan dan diakhir komersil untuk menekankan

                            tentang jenama, kelebihan utama dan slogan.



Kaedah Copy Platform untuk iklan Radio – ciri-ciri yang harus ada:-

              Mesej mudah

              Nama pengiklan disebut berkali-kali di permulaan, pertengahan dan akhir.

              Gunakan gambaran yang jelas.



Dalam masa 5 –8 saat permulaan jangan sekali-kali menggunakan kata-kata yang menyiggung perasaan dan mengganggu sesuatu lagu contohnya.



Tempoh Sesuatu Iklan

              Minimum 10 saat

              Maksimum 125 saat – Satu Iklan 30 saat 2 kali lebih baik dari iklan 60 saat.



Kadar bayaran masa dipilih contohnya:-

              9.00 pagi – 4.00 petang

11.0  petang – 7.30 petang

11.0  petang – 9.00 malam

9.00 malam – 11.00 malam

11.00 malam – 1.00 pagi – pinggiran akhir



Kesan Bunyi – Berkesan dan mampu difahami dan berkesan

              Contohnya:- Bunyi hujan harus benar-benar seperti bunyi hujan sebenar. Jika ia             

                                 tidak berkesan ia tidak akan diendahkan dalam iklan.



Jangan takut menggunakan kesan muzik dalam kesan bunyi.



Jangan tergopoh gapah – 30 saat 2 kali lebih baik dari 60 saat komersil



Berhati-hati dengan jenaka.- Experiment terlebih dahulu sebelum skrip ditulis, kata-kata spontan lebih baik dari Skrip.



Komersil hendaklah mudah

              Mesej yang mudah, cepat diingat kanak-kanak juga mudah memahaminya kerana

            mereka tidak faham apa yang abstrak, memekankan mesej utama.



Sesuaikan komersil pada masa, tempat dan khalayak.



Cara persembahan yang berkesan

              Jangan nampak seperti membaca skrip, ia akan memberi kesan, hiasan suara kesan bunyi yang menarik dan tidak membosankan.

















- 27 -






CARA KREATIF UNTUK IKLAN



1.  Demo Keluar – Bagaimana keluarannya, barang sesuai untuk iklan radio

2.  Kuasa Suara – Suara unik dan ada nilai komersil – pelakun Voice Over

3.  Bunyi elektronik – mesej



WAWANCARA PELANGGAN

1.  Secara spontan – penanya dan pengguna, tidak dirancang.



    Wawancara Palsu - Tidak begitu sesuai dan tidak serius – ucapan dan kenyataan

                                      berlebih- lebihan tidak memberi apa-apa kesan.



3.  Mengikut Sukaramai - Komersil hebat yang berupa lakunan



4.  Kuasa Pelawak - Pelawak menguasai iklan dengan jenakanya sendiri



5.  Kesan Gambar Bunyi - Bagaimana kesan bunyi menimbulkan imiginasi



6.  Demografi - Muzik atau rujukan.



    Wawancara Dengan Orang Terkenal - Mengesahkan keluaran dengan tidak formal,

                                                                   pelakun ahli politik dan sebagainya.



8.  Penggubahan spontan - Tanpa sebarang persiapan terlebih dahulu



9.  Kepintaran Menyunting - Beberapa lagu disambung menjadi satu muzik yang tidak putus

                                              menggunakan komputer.



PRESTASI KOMUNIKASI



1.  Peringkat Perkembangan – Sejak lahir



2.  Peringkat Statik – Tidak boleh menerima sebarang mesej



3.  Peringkat Komunikator – Mengalami kemerosotan dari segi komunikasi, Tidak memberi

                                              kesan prertasi komunikasi, boleh dikawal dengan tidak minum

                                              minuman keras.



Melambatkan persaraan pembelajaran – sentiasa menggunakan otak – mampu mengekalkan prestasi ingatan .

















                               Prestasi







                                                                                                       Nyanyok



                                                    10     20          40   50    Umur       





- 28 -



IKLAN TELEVISYEN



    Keberkesanan / Kelebihan
    Bentuk Penyediaan
    Teknik
    Format
    Format Skrip
    Story Board
    Proses Penerbitan
    Arahan-arahan Video
    Teknik Suntingan
    Kesan Khas



Iklan TV – terbukti mampu mempengaruhi penonton dan berkesan khususnya kanak-kanak,

                  remaja.



Negetif – Unsur-unsur budaya barat diikuti.



Positif – Iklan TV mempunyai kekuatan dan mengujudkan kepercayaan pelanggaan, Kuasa

              beli akan longgar jika iklan tidak tepat.


BENTUK PERSEMBAHAN


Dari Pengiklan Kepada Pengguna

1.  Dalam bentuk Pita Video

              Menggunakan kamera Video – dalam rakaman Video dirakam serentak. Kos lebih murah dan mudah, kecil dan mudah dibawa juga dalam studio. Anggle tidak terkongkong dan imej lebih rialistik , rakaman senang disunting.

    Filem

Saiz diguna 16mm (Paling kecil)-bidang luas 35mm tidak perlu kanta pembetul – memenuhi skrin TV.

Untuk penggmbaran filem menggunakan negetif filem ditukar pada positif filem.

Memberi peluang pada pelakun dan latar belakang, shoot sedikit demi sedikit.

Salinan filem adalah murah, terdapat bentuk penggambaran filen ditukar pada video dimasukkan kesan khas – proses dikawal.


Teknik-teknik Persembahan Dalam Iklam TV

1.  Lakunan Hidup

              Universal – Biasa digunakan dalam bentuk penceritaan watak yang hidup, realistik dalam keadaan lucu, emosional dan sebainya. (*rujuk Nada & Gaya)



2.  Animasi (Dalangan)

              Peringkat awal dipanggil katun – cara penyediaan gambar Pegun dalam bentuk Ilutrasi, dilukis bingkai demi bingkai dengan perbezaan-perbezaan tertentu yang mengujudkan gerakan atau aksi bila bingkai-bingkai ditayangkan semula. Animasi digunakan apabila lakunan hidup tidak sesuai mengujudkan watak sesuatu persembahan itu. Komputer Grafik membantu mendapatkan kesan impresif (menarik dan luarbiasa).



Teknik Lama -  1 saat = 24 ilutrasi

                          30 saat = 24 x 30 = 720

                          30 minit = 720 x 180  = Drawing









- 29 -







3.  Gambar Pegun

              Gambar tidak hidup dan jangkamasa iklan juga tidak lama 10 saat. Kos yang murah tetapi berkesan jika sesuai.



4.  Gerak Henti (Stop Motion)

              Kreatif seperti Animasi – Objek 3D diguna sebagai pelakun, beberapa patung, boneka yang ada watak, replika barangan, model-model kecil yang dirakam pergerakan satu persatu hingga mengujudkan aksi dalam sesebuah filem iklan. 




FORMAT IKLAN TV



1.  Demontrasi – Pertunjuakan rekaan mempamer kelebihan Produk:-

                            1. - Pertandingan jenama saingan dan diiklankan

                            2. -Demontrasi tanpa saingan, pada akhir saingan demontrasi menunkukkan

                             keberkesanan/ kelebihan jenama.



2.   Kehidupan – Biasa diguna ialah masaalah seharian yang dihadapi oleh pengguna,

                                   surirumah, remaja, kanak-kanak dan bayi.



    Jurucakap – Pengakuan oleh orang-orang terkenal tentang kebaikan produk terhadap 

                          dirinya biasanya pelakun yang Top (Public figure)



4.  Gaya Hidup – Penting apabila kita tahu gaya hidup pengguna sakan. Remaja – keperluan

                        sesaorang remaja samaada dengan produk atau tanpa produk. Contohnya

                        rokok – Iklan tanpa rokok tetapi jenama ada.



5.   Dalangan – Katun atau patung diguna dalam persembahan.





Gambar Cerita (Story Board)

              Dihasilkan dari skrip – tidak dinyatakan apa yang harus dibuat – Kesan bunyi,

                                                  muzik, dialog dirancang di dalam story board.

              Dibuat melalui lukisan – ilutrasi yang sempurna, guna komputer edit imej.



Proses Kerja (Iklan TV)

              Boleh terbahagi pada tiga fasa:-

1.  Pra penerbitan : Penyediaan Skrip (Story board)

                               a.  Pilih pelakun

                               b.  Latihan

                               c.  Pakaian – sesuai dengan iklan

                               d.  Peralatan

                           e.  Budget

                               f.  Pembekal teknikal – sewa peralatan

                               g.  Pengangkutan – untuk penggambaran di tempat yang jauh.



2.  Penerbitan : Penggambaran – berdasar story board yang telah dirangka.

                                                         Sins demi sins

                                                   

3.  Pos penerbitan – Proses filem

                                a.  Penyuntingan

                                b.  Menokok kesan bunyi

                                c.  Mengadun audio dan video

                                d.  Selepas siap barulah dibuat salinan (copy)









- 30 –






ARAHAN- ARAHAN VIDEO



DI MASUKKAN KE DALAM STORY BOARD

           

    Tangkap Padat (Extreme Close-Up) – Jarak paling hampir dengan objek, contoh

                                                                    bahagian wajah tanpa organ-organ yang lain,

                                                                    biasanya diiringi  dengan kata-kata penyampai.



    Tangkap Dekat (Close-Up) – Seluruh wajah (objek) nampak, contoh hidangan diatas

                                                     meja – kita tahu hidangan tersebut di atas meja dari

                                                     gambaran yang dibuat, Ia tidak mengganggu penonton,

                                                     boleh menjimatkan penggunaan latar belakang.



    Tangkap Sederhana ( Medium Shoot) – Selalunya dari pinggang keatas – separuh penuh,

                                                                     latar belakang mungkin nampak di bahagian

                                                                     belakang – selalunya gambar lebih dari seorang.



    Tangkap Jauh (Long shoot) – Tangkap penentu, Prop, suasana perlu di set dengan rapi,

                                                     peralatan atau entiti perlu dikawal – memperlihatkan

                                                     keseluruhan ruang.



PERGERAKAN KAMERA (Camera Moves)



    Luru Masuk, Luru Keluar (Zoom In, zoom out) – Pergerakan ke dalam, pergerakan

                                                 keluar –  mendekati objek dan menjauhi objek.



    Jejak Masuk, jejak keluar (Dolly In, dolly out) – Guna teknik zoom atau membawa

                                                 sendiri kamera kearah objek.



    Pendar Kanan, pendar kiri (Pen right, pen left) – Merakam gambar dari kiri ke kanan

                                                 atau dari kanan ke kiri.



    Dongak, Junam (Tilt Up, tilt down) – Kamera bergerak ke atas atau ke bawah dengan

                                                  tidak menggerakkan kaki.



TRANSISI VIDEO



              Bukan berlaku dalam penggambaran tetapi semasa editing.

Hentikan (Cut) – Untuk memotong adigan dan disambung semula semasa editing.



Serap – Cara Vertical atau Horizontal – a.  Singkapan

    Gulungan
    Flip/Lipatan
    Putaran

KESAN KHAS

    Kelir Sisih – Mempamerkan lebih banyak gambar dalam satu sins – Situasi

                                perbandingansesuatu perkara.

           

    Pemayang – Bayangan gambar asal belakang ditukar kepada latar belakang baru.

           

    Sarikata Tindih – Perkataan ditindih di atas adigan – slogan untuk menegaskan

                                             sesuatu mesej.                                         









- 31 -










POS LANGSUNG



Mesej pengiklanan peribadi

Dalam bentuk koleksi (Katalog)

Menggunakan sampul surat berstem



Kelebihan Pos Langsung

              Fleksibeliti – bebas

              Boleh dituju pada khalayak

              Senarai nama, prospek mudah didapati

              Kesan peribadi kaedah ini adalah penting

              Mudah dan cepat
 

 Kelemahan

              Sekiranya menggunakan cetakan warna – kos tinggi

              Kos mendapatkan senarai prospek

              Faktor masa – kelambatan sebaran bahan-bahan untuk promosi

              Tidak mempunyai sokongan dari segi editorial.



Jenis-jenis dokumen yang dimasukkan dalam pos langsuang

              1.  Surat Jualan – Ringkasan dari penplet, dicetak atau ditaip

              2.  Helaian Sahaja – Juga dilampir dalam surat jualan

              3.  Folder

    Surat Pos Diri (Seft mailer) – Lipatan poskad dan sebagainya, disampai melalui 

                                                      pos tanpa sampul surat.

              5.  Pokad – Menggunakan pos atau sendiri

              6.  Helaian Cetak Semula – Diambil dari rencana-rencana yang telah diterbitkan dan

                                                   dicetak semula dan disebar semula.

              7.  Katalog (Risalah bergambar) – Risalah rujukan yang mengandungi senarai yang

                                   menerangkan barangan, harga dan maklumat lain serta dihiasi gambar.

    Majalah Syarikat – Dibuat/diterbit secara bulanan, tiga bulan sekali dan

                                      sebagainya, selalunya bekas pengguna perkhidmatan ini.



MEDIA LUARAN



Poster, Iklan Persinggahan

Boleh ujud dalam paparan  -  Poster 30 hamparan  -  9’7”  X  21’ 7”

                                                        Poster 24 hamparan  -  8’8” X 19’ 6”

                                                        Poster Santak            -  10’ 5” X 22’ 8”

Dengan adanya informasi yang kami sajikan tentang  kata-kata lucu tentang iklan musik

, harapan kami semoga anda dapat terbantu dan menjadi sebuah rujukan anda. Atau juga anda bisa melihat referensi lain kami juga yang lain dimana tidak kalah bagusnya tentang ANALISIS PENGARUH DAYA TARIK PRODUK DAN MUTU PELAYANAN UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELI KONSUMEN

. Sekian dan kami ucapkan terima kasih atas kunjungannya.


buka contoh marketing :www.angelfire.com/ms/nagasakti/Grap2

No comments:

Post a Comment